Geoblog.pl    orion    Podróże    Był Luksemburg,chata, szkło...    :o)

:o)

Luksemburg
Luksemburg, Luxemburg

Wyjazd do Luksemburga odbył się już jakiś czas temu ale dopiero teraz znalazłam trochę czasu aby przysiąść i opisać to niezwykłe państwo.

Mnie zagnał tam zlot motocykli ratunkowych a dokładniej piąta rocznica IMRUA czyli Międzynarodowej Organizacji Zrzeszającej Motocykle Ratunkowe. W związku z okazją jaka mnie tam przyciągnęła zdjęcia będą monotematyczne tj. albo dotyczące ratownictwa albo motocykli. Choć myślę, ze mogą zaciekawić nie tylko pasjonatów tych dwóch dziedzin.

Z najważniejszych atrakcji to oglądaliśmy stacje tamtejszego pogotowia ratunkowego, które mieści się na terenie jednostki straży pożarnej (w przeciwieństwie do systemu w Polsce te dwie służby są połączone) oraz tor wyścigowy Goodyear'a.

Oczywiście były też inne atrakcje jak spotkane z następcą tronu Jego Królewską Wysokością dziedzicznym wielkim księciem Luksemburgu, dziedzicznym księciem Nassau i Parmy Guillaume Jean Joseph Marie de Burbon-Parma (w skrócie księciem Wilhelmem) oraz premierem Xavier Bettel. Chociaż chyba najważniejsze i najbardziej inspirujące były spotkania z ratownikami, pielęgniarzami i lekarzami z całej Europy a nawet Turcji i podziwianie ich pięknych maszyn.

Poniżej podaję za wikipedią trochę informacji o tym niezwykłym miejscu:

Wielkie Księstwo Luksemburga (czyli Grousherzogdem Lëtzebuerg) jest to maleńkie państewko położone pomiędzy Francją, Niemcami i Belgią. W swojej długiej historii Luksemburg znajdował się w rękach wielu państw i dynastii, jednakże już od X wieku stanowił odrębny (choć nie zawsze niezależny) byt polityczny. Obecnie Luksemburg jest dziedziczną monarchią konstytucyjną, która posiada jednoizbowy parlament.

Język luksemburski jest blisko spokrewniony z niemieckim (chociaż chwilami miałam wrażenie, że bardziej w brzmieniu przypominał holenderski). Pierwszym językiem obcym, którego uczą się Luksemburczycy jest niemiecki, następnym francuski, który jest językiem administracji.

Gospodarka Luksemburga opiera się przede wszystkim na sektorach bankowym i ubezpieczeniowym (co warto zauważyć około 100 tysięcy zatrudnionych to obywatele z sąsiednich Państw, sam Luksemburg ma 400 tyś mieszkańców) oraz na produkcji stali. Duże znaczenie mają również rolnictwo i produkcja win. Luksemburg produkuje również wiele cenionych gatunków piwa (szczególnie białe jest bardzo dobre).

I na koniec trochę liczb:
-powierzchnia kraju 2586 km².
-całkowita długość granicy lądowej: 359 km
-długość wybrzeża: 0 km
-długość granic z sąsiadującymi państwami: Belgia 148 km, Francja 73 km, Niemcy 138 km
-najwyższy punkt: Kneiff 560 m n.p.m.
-najniższy punkt: rzeka Mozela 133 m n.p.m.