Geoblog.pl    orion    Podróże    Góry :o)    26. Góry Kaczawskie Skopiec – 724 m n.p.m.

26. Góry Kaczawskie Skopiec – 724 m n.p.m.

Polska, Skopiec

11.11.11 - 14.11.11 Góry Kaczawskie -Rudawy Janowickie -Karkonosze

Ten, kto szaleje po górach, kiedy tylko może się wyrwać wie, że są piękne o każdej porze roku. W każdym czasie potrafią zaczarować wędrowca. Śnieżnymi krajobrazami raniącymi oczy, rozkwitającym wiosennym szaleństwem zieleni czy ciepłymi letnimi burzami. Osobiści najbardziej lubię góry zimą jednak tej jesieni krajobrazy zakręciły mi w głowie odbierając oddech. Podczas tej wędrówki udało nam się iść pod pochmurnym stalowym niebem otoczeni wilgotnymi mgłami, w cudnym słońcu rozpieszczani ferią kolorów i faktur oraz w przyćmionych zieleniach wypieranych przez pierwsze śnieżne przymrozki. Właściwie to chcę powiedzieć, że za każdym razem, gdy jestem w górach zakochuję się w nich coraz mocniej.

A co do samego wyjazdu to złapaliśmy nocny pociąg z Warszawy i na rano byliśmy w Marciszowie stamtąd dotarliśmy do niebieskiego szlaku prowadzącego wprost na Skopiec. Ze względu na mgłę nie udało nam się znaleźć geodezyjnego znaku pomiarowego A.C.0270. Jednak z mapy oraz gps wynikało, że to plus minus w tym miejscu. Tak więc demokratycznie ustaliliśmy, że szczyt jest w miejscu, w którym siedzę i pochłaniam triumfalnego batonika. Góry Kaczawskie ze względu na brak czasu jeszcze odwiedzę tak więc myślę, że jeszcze tutaj nie raz zajrzę i wtedy pojawi się niezbity dowód zdobycia tej góry :o)

Skopiec ma zaledwie 724 m n.p.m. i jest najwyższym szczytem w południowo-zachodniej Polsce tzn. w Górach Kaczawskich (południowo - środkowej ich części). Pomimo niezbyt imponującej wysokości należy do Korony Gór Polski, Korony Sudetów oraz Korony Sudetów Polskich. Szczyt ma kształt słabo zaznaczonej kopuły, z niewyraźnie podkreśloną częścią szczytową i średnio stromymi zboczami. Powierzchnia wierzchowiny jest tak wyrównana, że wierzchołek jest trudno rozpoznawalny w terenie, co przy odpowiednim zamgleniu poskutkowało czym poskutkowało :o) Górę budują łupki, marmury oraz zieleńce. Jako ciekawostkę dodam, iż są to formacje skał, które są pozostałość po dawnych wylewach wulkanicznych na dnie morza oraz osadach morskich. Szczyt w całości porasta las mieszany z przewagą świerka. Na zboczu południowym oraz częściowo wschodnim i zachodnim znajduje się las świerkowy regla dolnego. Natomiast poniżej szczytu ( zbocze wschodnie i zachodnie) rozciągają się łąki i pola uprawne.

BTW Wszystkie zamieszczane zdjęcia są robione przez Krzyśka J.