Geoblog.pl    orion    Podróże    Góry :o)    18. Rudawy Janowickie Skalnik – 945 m n.p.m.

18. Rudawy Janowickie Skalnik – 945 m n.p.m.

Polska, Skalnik

Noc spędziliśmy w Szwajcarce, skąd wyruszyliśmy na południe. w stronę pasma gór Rudawy Janowickie . Po drodze minęliśmy wiele ciekawych miejsc tj. nieczynny kamieniołom, skalny labirynt na Lwiej Górze, czy rożne ciekawe formy skalne typu Oski, czy Konie apokalipsy. Niestety ze względu na odnawiającą się niedyspozycję kolana musiałam odpuścić część zaplanowanej trasy. Ominęłam np. Górę Wołek i Skalny Most. Jednak dzięki temu dane mi było obejrzeć czarciego konia. Krępego kasztana, który pracował przy wyrębie lasu. Z racji chłodnego powietrza przy każdym oddechu z jego chrapów wydobywały się kłęby pary przypominające dym. Jego widok był mocno niepokojący :o) Później zaś czekając na resztę grzałam się przy ognisku słuchając jak Sławek gra na harmonijce. W ogóle mam taką refleksję po tym wyjeździe, że weekendowe wypady, powodują iż cały czas jesteśmy gonieni przez czas. Stąd z wielu miejsc musimy rezygnować np. bardzo żałuję, że nie weszliśmy na Sokoliki ;o( Jednak mimo wszystko piękno tych gór jest niewyobrażalne :i mam wspomnień jeszcze na wiele zimowych warszawskich wieczorów.

Co do samego Skalnika jest to wzniesienie położone w południowo - środkowej części Rudaw Janowickich. Góra jest najwyższym szczytem tego pasma, wyraźnie wydzielonym Przełęczą pod Bobrzakiem i Przełęczą Rudawską, o średnio stromych zboczach, które podkreślają wzniesienie w terenie. Sam szczyt jest to wzniesienie o kopulastym kształcie, w postaci rozległego masywu, który górujew postaci grzbietu o dwóch kulminacjach wyrastających z jednego masywu. Wyższy wierzchołek (945 m n.p.m.) jest wysunięty na północny wschód i stanowi rozległą kopułę z niewyraźnie zaznaczonym wierzchołkiem. Na niższym, południowo-zachodnim, znajduje się szereg okazałych skałek o fantazyjnych kształtach, z których szczytowa - Ostra Mała ma wysokości 935 m n.p.m.

Masyw Skalnika jest zbudowany z granitu karkonoskiego, natomiast zbocza i szczyt w całości porasta las świerkowy regla dolnego.

_____________________________________________________________

Kolejnego dnia „na luźno” ze schroniska Czartak udaliśmy się zobaczyć Kolorowe jeziorka. To stawy u podnóża Wielkiej Kopy (i znów z powodu kolana musialam ją obejść) Jeziorka powstały w miejscu wyrobisk dawnych niemieckich kopalni. Zgodnie z Wikipedią największą i najstarszą kopalnią była Hoffnung - Purpurowego Jeziorko. Kiedy do niego przybyliśmy było całe pokryte lodem ;o) Pozostałe kopalnie nosiły nazwy: Neues Glück – teren Błękitnego Jeziorka (na jego tyłach można odnaleźć przepiękne nieczynne sztolnie) i Gustav Grube – teren Zielonego Stawku, który jest okresowe i niestety podczas naszej bytności wyschnięte.

Później udaliśmy się już z plecakami na Okraj a następnie od strony Czeskiej weszliśmy na Śnieżkę (tutaj znów ominęłam szczyt). Dalej zeszliśmy na przystanek Biały Jar w Karpaczu i wsiedliśmy w autobus do domku.

Z takich miejsc, których jeszcze nie opisywałam a zasługują na uwagę jest Świątynia Wang.

Poniżej cytuję informację ze strony http://www.wang.com.pl

„Kościół Wang został zbudowany na przełomie XII i XIIIw. w południowej Norwegii, w miejscowości Vang, położonej nad jeziorem Vang. Stąd wywodzi się jego nazwa. (…) W XIX w. kościółek Wang okazał się za mały i wymagał kosztownej naprawy. Postanowiono go sprzedać. Pieniądze były potrzebne do spłaty pożyczki zaciągniętej na budowę nowej świątyni. Dzięki staraniom zamieszkałego w Dreźnie norweskiego malarza, prof. Jana Krystiana Dahla, ten cenny zabytek architektury Wikingów został zakupiony za 427 marek przez króla pruskiego Fryderyka Wilhelma IV. Po sporządzeniu dokumentacji przez królewskiego architekta, obiekt rozebrano na części i w 1841 r. przewieziono w skrzyniach statkiem do Szczecina, a następnie do Muzeum Królewskiego w Berlinie. Król zrezygnował jednak z postawienia kościoła na Wyspie Pawiej koło Berlina i zaczął szukać miejsca, w którym świątynia mogłaby służyć nabożeństwom. Dzięki zabiegom hrabiny Fryderyki von Reden z Bukowca, wiosną 1842 roku, postanowiono przenieść kościółek w Karkonosze, aby mógł służyć ewangelikom, mieszkającym w Karpaczu i okolicach. Miejsce pod budowę podarował hrabia Christian Leopold von Schaffgotsch z Cieplic. Jest to zbocze Czarnej Góry (885m n.p.m.), znajdujące się w połowie drogi z dolnego Karpacza na Śnieżkę.(...) Kościół Wang został wzniesiony na wzór najlepszych przykładów skandynawskiego drewnianego budownictwa sakralnego i stanowi bezcenne dzieło dawnej sztuki nordyckiej. Świątynia wykonana jest z sosny norweskiej, która, nasycona żywicą, wykazuje niezwykłą trwałość.”