Geoblog.pl    orion    Podróże    cudze chwalicie swego nie znacie...    Opinogóra

Opinogóra

Polska, Opinogóra

Wakacje powoli nabierają rozpędu to i ja przerywam zimowe milczenie ;o) Z racji ograniczeń urlopowych na razie krótkie wypady w Polskę w poszukiwaniu naszych perełek :o).

Opinogóra jest to wieś położona w powiecie ciechanowskim. Jej początki datuje się na okres panowania księcia mazowieckiego Bolesława IV, który zbudował tutaj zameczek myśliwski. Aczkolwiek losy tego miejsca związane są głównie z rodem Krasińskich. Dobra opinogórskie zostały nadane tej rodzinie w 1659 r. przez króla Jana Kazimierza i pozostawały w ich rękach do 1945 r.

Nazwa miejscowości pochodzi rzekomo od nazwiska Opin, przynajmniej taką wersje podaje Zygmunt Krasiński w swoim poemacie „Pan trzech Pagórków.” Wg poety w zamierzchłej przeszłości na opinogórskich wzgórzach osiadł krwawy książę słowiański Opin, który stąd atakował sąsiednie plemiona. Jednakże nie ma na to żadnych dowodów historycznych ;o).

Dziś Opinogóra nierozerwalnie związana jest z życiem i twórczością Zygmunta Krasińskiego. Znajduje się tutaj niewielki neogotycki pałac Krasińskich, w którym obecnie mieści się muzeum romantyzmu (choć tak naprawdę powinno nosić nazwę muzeum Napoleona Stanisława Adama Feliksa Zygmunta Krasińskiego, naszego trzeciego wieszcza zaraz po Mickiewiczu i Słowackim)

W podziemiach pobliskiego kościoła można natomiast zwiedzić krypty, gdzie znajdują się groby rodzinne Krasińskich, w tym również poety (jego ciało zostało tam sprowadzone, gdyż Zygmunt zarówno urodził się jak i umarł w Paryżu). Niestety zdjęć z krypt nie mam. Przy krypcie wydarzył się wypadek i z racji zawodu pozostałam przy poszkodowanej Pani, a nie podążyłam za przewodnikiem.

Opinogóra to niezwykle urocze miejsce aczkolwiek muzeum jest bardziej skierowane do wycieczek szkolnych niż poszukiwaczy przygód. Nie zmienia to faktu, że wielu ciekawych rzeczy można się dowiedzieć (patrz, że nasz poeta miał na imię Napoleon. Dopiero po klęsce małego generała i nominacji jego ojca na generała carskiego, ze względów politycznych zaczęto używać jego piątego imienia Zygmunt)