Geoblog.pl    orion    Podróże    Pekin    Świątynia Białego Obłoku

Świątynia Białego Obłoku

Chiny
Chiny, Pekin

Świątynia Białego Obłoku jest świątynią taoistyczną. Jej początki datuje się na 739 roku. Obecnie jest siedzibą Chińskiego Towarzystwa Taoistycznego i miejscem zamieszkania dla około 50 mnichów. Znajduje się tutaj bogata biblioteka pism taoistycznych.

O czym warto wspomnieć opisując to miejsce to, że taoizm religijny to rdzenna religia powstała przez połączenie filozofii taoistycznej z wierzeniami ludowymi i magicznymi. Głosi m.in. jedność zasad yin i yang, których wzajemne dopełnianie się w dao stanowi podstawę harmonii świata. Z rzeczy nas fascynujących z taoizmem religijnym związane są też: medycyna i nauka chińska, wewnętrzne style walki, alchemia (w tym poszukiwanie sposobów na długowieczność), czy poszukiwania naturalnej równowagi energetycznej w otoczeniu człowieka tzw. feng shui. Taoizm wprowadza również pojęcie pięciu żywiołów, czy też przemian taoizmu: woda, drzewo, ogień, ziemia, metal (na których oparta jest właśnie tradycyjna medycyna chińska).

Wracając zaś do samej świątyni to została zbudowana na wzór świątyni buddyjskiej (oczywiście zgodnie z zasadami feng shui). Podobnie jak inne chińskie świątyń różnych wyznań, podzielona jest na dziedzińce odgrodzone murami. Wewnątrz nich znajdują się pawilony kultowe, w których oddawana jest cześć bóstwom i świętym. W osi głównej świątyni zorientowanej północ – południe są pawilony poświęcone szczególnie ważnym dla danego wyznania bóstwom. Po bokach pawilony świętych. Do kolejnych dziedzińców przechodzi się przez ozdobne trzyportalowe bramy.

W różnych miejscach świątyni znajdują się trzy płaskorzeźby przedstawiające małpki, Zgodnie z legendą znalezienie wszystkich i potarcie ich ręką zapewnia szczęście.

W świątyni tej można również zapewnić sobie bogactwo... Za Górską Bramą znajduje się most Wofeng, pod którego przęsłem zawieszony jest mosiężny dzwon, w którego należy trafić miedzianym żetonem (symbolizującym starożytny pieniądz chiński). Dźwięk trafionego żetonem dzwonu ma zapewnić bogactwo rzucającemu. Niestety jeśli nam się nie uda trafić oznacza to, że przepuścimy pieniądze…

Dodatkowo mamy tutaj okazję poznać nasze chińskie znaki zodiaku i ich obrońców. Chiński system astrologiczny jest odmienny od naszego. Co roku władanie w chińskim zodiaku przejmuje inne zwierzę zodiakalne (w sumie 12). Rok zaczyna się od drugiego nowiu po zimowym przesileniu Słońca, czyli jest to data ruchoma (w przybliżeniu można założyć, że osoby urodzone w styczniu powinny liczyć się do roku poprzedniego tj. osoba ze 01.2015 r. w Chinach urodziła się w 2014 r.). Zwierzęta, które władają chińskim zodiakiem, zmieniają się co 12 lat, ale w każdym roku nabierają zabarwienia jednego z pięciu chińskich żywiołów. W ten sposób pełny cykl chińskiego kalendarza zodiakalnego zajmuje 60 lat.

Zwierzęta, które istnieją w chińskim horoskopie nie zostały dobrane przypadkowo. Legenda głosi, że Budda przed swoją śmiercią zwołał do siebie wszystkie zwierzęta, jednakże nie wszystkie podporządkowały się do jego woli i przyszło go pożegnać jedynie dwanaście.
Pierwszy to Szczur, dlatego w podzięce Budda nazwał następujący rok jego imieniem. Jako następny przyszedł Bawół, więc drugi rok był rokiem Bawoła. Następnie Tygrys, Królik, Smok, Wąż, Koń, Koza, Małpa, Kogut, Pies i Świnia. I tak w kolejności nazywane były kolejne lata. Dlatego też każdy znak zodiaku w chińskim horoskopie ma przypisane lata, a nie poszczególne dni.

To, co odróżnia chiński horoskop od naszego, to to że nie przepowiadania przyszłości i tego, co się w niej wydarzy, a jedynie określa naszą osobowość. Odzwierciedla to, jakimi jesteśmy ludźmi: z kim powinniśmy się przyjaźnić, na jakich relacjach najwięcej będziemy czerpać korzyści, jak się zachowujemy na co dzień i jakie są nasze motywy działania.