Geoblog.pl    orion    Podróże    Inne spojrzenie na Nepal    9 dzien festiwalu Dashain (2096 r.)

9 dzien festiwalu Dashain (2096 r.)

Nepal
Nepal, Gorkhā

Festiwal Dashain rozpoczal sie. Jest to najwazniejsze hinduskie swieto trwajace 15 dni. W tym czasie wiekszosc sklepow, urzedow, zakladow pracy jest zamkniete, poniewaz ludzie udaja sie do swoich rodzin aby dostac blogoslawienstwo i tike od swoich bliskich na czolo. Moi Gospodarze urodzili sie w dystrykcie Gorkha dlatego podczas tych swiat udaja sie w te okolice aby odwiedzic matke Krishny oraz rodzinny dom Narmily. Spotkaja sie tutaj rowniez z pozostalymi czlonkami swoich rodzin (rodzenstwem, kuzynami itp.). Razem z Beth zostajemy zaproszone aby udac sie w te podroz razem z nimi. Nie wahamy sie dlugo -taka szansa trafia sie raz na milion. Biore tydzien wolnego w szpitalu i wyruszam w dluga podroz do odleglego dystryktu Gorkha.
$$$
Gorkha (dystrykt nie miasto) to niezwykle miejsce polozone wsrod przepieknych gor. Na zboczu jednej z nich znajduje sie wioska, w ktorej urodzil sie moj Gospodarz. Czuje sie jakby czas sie tu zatrzymal jakies sto lat temu albo jakby ktos dla zartu kazal mi zamieszkac w skansenie. Male domki - lepianki stoja sciana w sciane z wiatkami koz i buffalo. Strome schodki wioda od domku do domku i pomiedzy zagrodami. A do tego wszystkiego w oddali widac przepiekne, osniezone szczyty himalajow (Manasalu 8156, Himalczuli 7892). Magiczne miejsce ciesze sie, ze tu jestem. Dodatkowo mamy mozliwosc obejrzenia malego wystepu jaki przygotowala miejscowa mlodziez z okazji festiwalu. Podczas tych wytepow goscie honorowi otrzymaja tiki. Jak nie trudno sie domyslec razem z Beth zalapalysmy sie na gosci honorowych. Mialysmy z tym troche klopotu, gdyz posadzono nas na srodku sceny, co oznaczalo, ze wszystkie wystepy odbywaly sie do nas tylem. Po dlugich bojach udalo nam sie przestawic nasze krzeselka na miejsce dla publicznosci. Po otrzymaniu tiki na prosbe ogolu mieszkancow odtanczylam ludowy nepalski taniec zbierajac przy tym gromkie brawa. Po powrocie do domu dziewczyny przebraly nas w ludowe stroje i zrobily tradycyjny makijaz. Efekt - do tej pory nie jestem wstanie zmyc eyelinera. Podejrzewam, ze to henna. Wieczorem gramy z miejscowymi dziecmi w butelke na tanczenie i spiewanie. Butelka jest mocno podejrzana bo 90% wskazan pada albo na mnie albo na Beth ;o)